دسته بندی غذاهای کاربردی و فوایدشان

 

دسته بندی غذاها

 

دسته بندی غذاهای کاربردی و فوایدشان

آیا تا به حال نام غذاهای کاربردی به گوش تان خورده است؟ به عقیده جمعی از کارشناسان تغذیه، غذا می تواند به عنوان دارو هم استفاده شود به همین  دلیل آن ها در پی یافتن موادی هستند که اگر چه ظاهر غذایی دارند اما دارای ویژگی هایی هستند که سلامتی را به همراه می آورند و باعث کاهش بروز بیماری های مزمن می شوند. در ادامه با تعریف و دسته بندی این غذاها آشنا می شوید:
 غذاهای کاربردی، موادی فراتر از مواد مغذی سنتی دارند. آکادمی تغذیه آمریکا ازجمله سازمان‌های بهداشتی است که غذاهای کاربردی را در سه بخش تقسیم‌بندی کرده است. این موسسه  قرار دادن این غذاها را در رژیم غذایی روزانه ضروری دانسته است تا به‌طورمنظم میزان زیادی از مواد مغذی به بدن برسد.هم اکنون اصطلاح غذاهای کاربردی تعریف خاصی ندارد. بر اساس پیشنهاد سازمان‌های بهداشتی مانند آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالات‌متحده آمریکا، غذاهای کاربردی، غذاهایی است که نقش شان فراتر از تامین کالری و تغذیه پایه‌ای برای حفظ وبهبود سلامت افراد است.به نظر می‌رسد تحقیقات بیشتری باید درباره این غذاهای کاربردی انجام شود تا بر اساس کارکرد و فواید آن‌ها برای سلامت بدن انسان، در بخشی از یک رژیم غذایی مناسب، دسته‌بندی شوند.

 

 دسته بندی غذاهای کاربردی

دسته اول:
این غذاهای کاربردی، غذاهای روزمره مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات، لبنیات، ماهی و گوشت هستند که با داشتن میزان زیادی مواد مغذی همچون پروبیوتیک ها در ماست و آنتی اکسیدان‌ها در انواع توت‌ها می‌توانند در رژیم غذایی سالم قرار گیرند.

 

دسته دوم:
 غذاهای غنی‌شده با ترکیبات غذایی همچون اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

 

دسته سوم:
این دسته را عناصر غذاهای ترکیبی مانند پری بیوتیک ها تشکیل می‌دهند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، توصیه می‌شود همه این غذاهای کاربردی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانیم. به‌عنوان‌مثال، استفاده از ماهی‌های چرب همچون ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و شاه‌ماهی به دلیل داشتن امگا ۳ طبیعی در وعده شام پیشنهاد می شود. چربی اشباع‌نشده در روغن‌زیتون نیز ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد بنابراین می‌تواند در فهرست رژیم غذایی روزانه جای گیرد.بسیاری از غذاهای کاربردی به دلیل داشتن مواد مغذی نظیر پلی فنول ها از ارزش غذایی بالایی برخوردارند که میوه‌ها و سبزی‌های رنگی، منابع مهمی از این مواد به شمار می‌آیند. تحقیقاتی که تاکنون درباره این مواد مغذی انجام‌شده، نشان می‌دهد که هم اکنون بیش از هشت هزار فیتو (phyto) یا مواد شیمیایی گیاهی شناسایی شده است. بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها از چندین نمونه از این فیتوها برخوردارند اما هنوز پژوهش‌ها مشخص نکرده‌اند که کدام‌یک از ترکیبات خاص برای سلامت افراد مناسب هستند. محققان توصیه می‌کنند که باید میوه‌ها و سبزی‌ها را در رنگ‌های مختلف مصرف کرد تا مقدار زیادی از مواد مغذی وارد بدن شود.
 
امروزه با پیشرفت روزافزون جهان و آگاهی بیشتر مردم، اکثر تولیدات مواد غذایی به سمت و سویی می رود که علاوه بر ارزش تغذیه ای در سلامت شخص نیز نقش داشته باشد. غذاهای فراسودمند ازجمله پیشرفت های اخیر جامعه بشری است که در سلامت انسان نقش ویژه ای دارد. در این میان، غذاهایی هستند که با افزودن پروبیوتیک به عنوان غذای فراسودمند شناخته می شوند.

نوشته دسته بندی غذاهای کاربردی و فوایدشان اولین بار در اس ام اس | اس ام اس عاشقانه پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.